-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30826 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

خداوند از همه چيز بي نياز است , حتي از عبادت . چرا خداوند انسان ها را آفريد تا عبادت كنند؟هدف از خلقت انسان چيست ؟

نظام و همبستگي جهان آفرينش كه هر چيزي از آن چون به جاي خويش نيكو قرار داده شده و نظام أحسن را تشكيل مي دهد, اين حقيقت را روشن مي كند كه جهان هستي بيهوده آفريده نشده و در آفرينش هدف و نقشه اي حكيمانه در كار بوده است .

قرآن مجميد با قاطعيت در اين باره سخن مي گويد:.(1).(2)

بازگشت نمي كنيد؟!>.

بنابراين خلقت هستي و از جمله انسان داراي هدفي بوده است .

حال بايد ديد هدف و غرض از خلقت هستي و به خصوص انسان چيست ؟ آيا سودي است كه عايد آفريدگارخواهد شد يا عايد آفريده شدگان ؟

از آن جا كه خداوند سرچشمهء هستي و خيرات است , پس بي نياز مطلق است و كمبودي ندارد كه بخواهد ازطريق آفرينش آن را جبران نمايد. اين ما هستيم كه به او نياز داريم :

ستوده است . اگر بخواهد, شما را مي برد و خلق تازه اي مي آورد و اين بر خدا گران و سنگين نيست >.

از اين رو مي توان گفت : از آفرينش عالم و آدم سودي عايد خدا مي شود. او فقط با اين كار جود مي كند.

]من نكردم خلق تا سودي كنم بلكه تا بر بندگان جودي كنم ] خداوند چون بخشنده است , كارش جود كردن آفرينش است . عالم آفرينش را آفريد و به انسان عقل , كه بهترين ابزاربهره برداري از جهان آفرينش است داده و راه و رسم زندگي كردن را نيز به او آموخته است تا انسان فرمان خدا را ببردو اطاعت خدا را بكند. با فرمان بردن و اطاعت كردن , سودي عايد خدا نمي شود. اگر همهء انسان ها نافرماني كنند, بردامن كبريايي اش گردي ننشيند. تمام چيزي كه در فرمانبرداري منظور بوده , اين است كه آدمي بتواند استعدادهاي نهفته اش را آشكار كند. در نتيجه جانشين خدا و مظهر كمالات مطلقهء الهي گردد.

اين كه در قرآن كريم فرمود: (3)

منظور به كار بستن تمام دستورهايي است كه جسم و جان آدمي را به كمال مي رساند. داشتن عقايد پاك و اخلاقيات عاليه و اعمال شايسته و دوري از رذايل اخلاقي , همه مقتضاي بندگي و عبوديت خدا است .(4)

(پـاورقي 1.ص (38, آيهء 27

(پـاورقي 2.دخان (44 آيهء 38

(پـاورقي 3.ذاريات (51, آيهء 56

(پـاورقي 4.زين العابدين قرباني , فلسفهء آفرينش انسان , ص 75 با تلخيص .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.